تکنولوژی های طراحی سایت

مفاهیم پایه ای در طراحی سایت

در طراحی سایت از کلمه UI بسیار استفاده می شود و عنوان شغلی برخی از طراحان وب سایت UI Designer می باشد.

به صورت بسیار ساده UI که مخفف User Interface design می باشد بخشی از طرح می باشد که زمانی که کاربر در حال رویت وب سایت می باشد آن را مشاهده می نماید 

رابط کاربری شامل المان‌های دیداری یک محصول می‌شود، به عنوان مثال در یک وبسایت یا اپلیکیشن، تمام تصاویر به کار رفته، رنگ‌بندی‌ها، طراحی ظاهری دکمه‌ها و… می‌توانند در بردارنده‌ی مفهوم UI باشند.

طراحان رابط کاربری یا UI Designer‌‌ها وظیفه‌ی ایجاد یکپارچگی و زیباسازی ظاهری یک محصول، برنامه یا وبسایت را بر عهده دارند.

در طراحی سایت ازکلمه UX بسیار استفاده می شود و عنوان شغلی برخی از طراحان وب سایت UX Designer می باشد.

User Experience – UX شامل رفتار، حالت و احساست کاربر در مورد استفاده از یک محصول و یا سیستم خاص گفته می شود. تجربه کاربر شامل جنبه های عملی، تجربی، موثر ، معنی دار و جنبه های با ارزش اثر متقابل انسان و کامپیوتر و محصول می باشد، که شامل درک کاربر از جنبه های مختلف سیستم شامل کاربرد، سادگی در استفاده و بهره وری می باشد. بر اساس تعریف ISO عنوان user experience شامل کلیه عواطف، اعتقادات، مزیت ها، پاسخ های فیزیکی و روانی، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده و بعد از آن اطلاق می گردد.

به طور کلی نیز ما دو نوع سایت داریم : سایت داینامیک (Dynamic Site) یا پویا و استاتیک (Static site) یا ایستا.

وب سایت های استاتیک حاوی تعداد ثابت صفحات و قالب وب سایت ثابت است که اطلاعات را به مشتری ارائه می دهد. این نوع از وب سایت ها از HTML و CSS کد گذاری شده در یک ویرایشگر متنی ایجاد می‌شوند . مثال یک سایت سازمانی، سایت موسسه و غیره

آنها می توانند طراحی دقیق چند رسانه ای و حتی فیلم ها را ارائه دهند. با این وجود، اصولا سایتهای ایستا یا استاتیک، سایتهایی هستند که ضرورتی برای تغییر مداوم اطلاعات آنها احساس نمی شودو معمولا این وب سایت‌ها تنها جهت معرفی محصولات یا خدمات به کاربرد هستند . هزینه طراحی ابن نوع سایت کمتر از نوع دیگر است ولی در صورتی که بخواهید تغییری در وب سایت ایجاد کنید حتماً باید از طراح سایت بخواهید این کار را انجام دهد چون وب سایت پنل مدیریتی ندارد. و قاعدتا برای به روز رسانی از شما هزینه ای دریافت می شود.

وب سایت های پویا یا داینامیک می توانند محتوای صفحه وب را در حالی که صفحه در مرورگر سرویس گیرنده اجرا می شود به صورت پویا تغییر داد. این نوع وب سایت ها از برنامه نویسی سمت سرور مانند PHP،   Asp.NET و JSP و غیره استفاده می کنند. و برای ذخیره داده‌ها از پایگاه داده مانند SQL و غیره استفاده می کنند. به عنوان مثال سایت های تجارت الکترونیک، فرم‌های آنلاین، سایت‌های فروشگاهی ، سایت های شبکه های اجتماعی و غیره

هزینه های طراحی سایت و نگهداری اینگونه وب سایت ها بیشتر از سایت های استاتیک بوده ولی هزینه های بعدی را در پی نخواهد داشت.

علاوه بر این تقسیم‌بندی دیگری نیز می توان انچام داد که در حد وسط سایتهای داینامیک و سایتهای استاتیک است، که می توان به آن سایتهای نیمه داینامیک گفت.در سایتهای نیمه داینامیک، ضرورتی جهت تغییر محتوا و اطلاعات سایت دیده نمی شود، اما ارائه خدماتی نظیر ارتباط با مشتری از طریق فرم های خاص و یا ارائه خدمات و کالاهای ثابت از طریق وب سایت را می توان با برنامه نویسی بخشی از سایت فراهم نمود.

Seo مخفف کلمه Search Engine Optimization  به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو می باشد تمامی موتورهای جستجوی عمده مانند Bing، یاهو و گوگل نتایج جست و جوی اولیه را دارا می باشند.
در واقع فرایند سئو، افزایش ترافیک ارگانیک و طبیعی و بدون هزینه برای یک سایت از طریق موتورهای جست و جو می باشد. به طور کلی زمانی که یک وب سایت در بالاترین سطح نتایج جست و جو دیده می شود، بازدید کنندگان بیشتری را از طریق موتورهای جستجو بدست می آورد و درصد زیادی از این بازدید کنندگان ممکن است به مشتری تبدیل شوند. طبق آمارهای صورت گرفته از رفتارهای کاربران حدود هفتاد درصد از بازدید کنندگان تنها بر روی اولین نتیجه از جست و جو کلیک می کنند.

– سئو کلاه سفید (white Hat SEO)
سئو کلاه سفید به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که طبق استراتژی های گوگل در مورد آن رفتار می شود. به این معنی که کلیه قوانین سئو در آن رعایت شده است و در اصل عملیات سئو برای مخاطبان و جستجو گران انجام شده است. نه اینکه عملیات بهینه سازی سایت فقط برای دور زدن و یا جلب رضایت گوگل باشد.

برخی از تکنیک های سئو کلاه سفید عبارت اند از تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی، لینک گرفتن از سایت های محبوب و دارای دامین اتوریتی بالا، استفاده از محتواهای با کیفیت و جذاب برای مخاطبان، مطالب سایت به صورت مرتب افزای پیدا کند اگر چه تولید محتوا ممکن است زمان بر باشد اما در طولانی مدت ارزش خود را نشان می دهد.
کسانی که در حال انجام بهینه سازی سایت با استفاده از روش کلاه سفید هستند باید در نظر داشته باشند که انجام عملیات سئو کلاه سفید مدت زمان زیادی به طول خواهد انجامید و شبیه سرمایه گذاری طولانی مدت خواهد بود.

– سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)
به طور کلی سئوی سیاه به معنی دور زدن الگوریتم های گوگل می باشد. معمولاً افرادی که به دنبال گرفتن نتیجه سریع در عملیات سئو هستند، از سئوی کلاه سیاه استفاده می کنند.

افراد در سئوی کلاه سیاه فقط به دنبال جلب رضایت گوگل هستند و مخاطبان اهمیتی برای آنها ندارند. برخی تکنیک هایی که در سئوی کلاه سیاه استفاده می شوند  عبارتند از استفاده تعداد بسیاری زیادی از کلمات کلیدی ، لینک های بسیار زیاد و پنهانی و… در سئوی کلاه سیاه در صورت متوجه شدن گوگل سایت شما جریمه و از نتایح جست و جو در گوگل به طور کامل حذف می شود.

– سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

استفاده درست از سئوی کلاه خاکستری بسیار مهم و حیاتی برای وب سایت شما می باشد و حتماً باید توسط کارشناسان سئو و فردی که تجربه بسیار زیادی در این زمینه دارد انجام شود.
سئوی کلاه خاکستری اگر به درستی انجام شود باعث بهبود سایت شما بدون عوامل منفی و بازگشت هزاران ترافیک به سایت شما می شود در غیر این صورت گوگل به عنوان کلاه سیاه در نظر گرفته و جریمه سنگین در انتظار سایت شماست. کلاه خاکستری شامل تکنیک هایی مانند، لینک سازی زیاد ولی طبیعی ، خرید دانه های متدیبی افزایش ترافیک سایت با استفاده از ربات و…
بسیاری از شرکت ها از سئوی کلاه خاکستری برای بهینه سازی وب سایت خود استفاده می کنند. سئوی کلاه خاکستری در کوتاه مدت جوابگوی نیاز شرکت می باشد اما در طولانی مدت باعث هم پوشانی با سئوی کلاه سیاه شده و باعث جریمه از طرف گوگل خواهد شد.

واقعیت افزوده
واقعیت افزوده یا Augmented reality یک نمای فیزیکی زنده که عناصری را به پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می کند و اجازه می دهد نمای تعاملی را از نظر فیزیکی و زنده نمایش دهد.از واقعیت افزوده می توان در بازی های کامپیوتری و آموزش نرم افزارها استفاده کرد.عناصرآن با استفاده از تحلیل اطلاعات کاربران به صورت تصاویر، ویدئو، صدا و...ساخته می شود.
واقعیت مجازی
واقعیت مجازی یا Virtual Realityیا به اختصار vr عبارت است از تلاش های بشر برای ازبین بردن مرزهای بین فضای واقعی و وفضای مجازی.تصاویر 360 درجه از محیط واقعی که با استفاده از عینک های مخصوص که کاربر می تواند با حرکات سر با محیط تعامل داشته باشد و پس از مدتی ذهن انسان حس می کند که در محیطی واقعی قرار گرفته است.