بازی سازی یا Gamification یکی از تکنیکهای بازاریابی دیجیتال است که با هدف افزایش ارتباط مخاطب با یک محصول یا خدمات انجام می شود.
طبق تعریف، gamification هنر استخراج تمام عناصر سرگرمکننده و جذاب یافتشده در بازیها و بهکارگیری آنها در فعالیتهای واقعی یا تولیدی است. در واقع ما با هدف ایجاد حس برتری در بازی و تعیین هدف مورد نظر خود، بازی را طوری طراحی می کنیم که انسان ها برای برنده شدن در بازی تلاش کنند و ما را به هدفی که می خواهیم برسانند. گرچه طراحی بازی می تواند با اهداف بسیار متفاوتی از جمله ایجاد انگیزه در کارکنان یک شرکت، افزایش حس وفاداری در مشتریان، افزایش فروش، بازاریابی، افزایش بهره وری سیستم آموزش و… انجام شود.
با وجود اینکه باشگاه مشتریان و گیمیفیکیشن جز مفاهیم اولیه بازاریابی اینترنتی هستند، اما قبل از بوجود آمدن اینترنت نیز کسب و کارهای مختلف از این روش برای بازاریابی خود استفاده می کردند. زمانی که کودک بودم، در نزدیکی منزل ما پیتزا فروشی معروفی وجود داشت که در هنگام خرید پیتزا، ژتون پلاستیکی زرد رنگی را به مشتریان خود هدیه میداد. مشتریان با جمع آوری ژتون ها می توانستند از پیتزا فروشی، عروسک هدیه بگیرند و زمانی که تعداد ژتون های آنها به 10 تا میرسید، یک پیتزا رایگان هدیه می گرفتند. این موضوع باعث شده بود که اولین گزینه خانواده ها در هنگام صرف شام خارج از منزل پیتزا فروشی مذکور باشد.
برای اینکه بیشتر با مفهوم بازی سازی آشنا شویم، بهتر است چند مثال در این زمینه را با هم بررسی کنیم:
شرکتهای هواپیمایی سالهاست که از این روش برای افزایش فروش و برندسازی خود استفاده میکنند و به مسافران خود امتیازی را بر اساس تعداد مایلی که با هواپیماهای آن شرکت سفر کردهاند اختصاص میدهند و مسافران خود را بر اساس این امتیاز رتبهبندی میکنند.
همچنین درجات نظامی در ارتش، یک نوع بازی سازی محسوب میشود. افرادی که وارد ارتش می شوند بر اساس درجه نظامی خود طبقه بندی می شوند و در صورتی که تجربه مناسب کسب کنند یا کار خارق العادهای انجام دهند درجه آنها افزایش می یابد. بازی سازی درجات نظامی ارتش با هدف افزایش فروش ایجاد نشده، هدف اصلی این سیستم افزایش انگیزه در نیروها و ایجاد سلسله مراتب بر اساس لیاقت و تجربه افراد است.